skip to Main Content
+45 2480 9664 info@karmagi.dk Åbningstider: hverdage 9 - 16

Bedre søvn med mindfulness

Søvn

Sov godt, undgå afbrudt søvn eller tag et powernap

Søvnmangel øger risikoen forskellige sygdomme, depression og overvægt. Få hjælp til en meget bedre nattesøvn her!

Hører du til den gruppe af danskere, der har søvnproblemer, så som afbrudt søvn eller har du svært ved at falde i søvn og få en fornuftig søvnrytme, så kan du være i farezonen for en række sygdomme.
Den nyeste forskning viser, at det er essentielt vi får en god lang søvn på mindst 6-7 timer og gerne 8 timer. Hvis du ikke får nok søvn, stiger risikoen for forhøjet blodtryk, mavesår, stress, depression eller overvægt.

GODE RÅD:

  • Undgå søvn om dagen. Tag højst en middagslur eller et powernap på under 20 minutter.
  • Undgå høj aktivitet om aftenen, før du skal sove (det samme gælder hvis du arbejder om natten, og skal sove om dagen).
  • Undgå kaffe, te og cola efter klokken 17. Rygning forstyrrer også søvnen.
  • Undgå at være sulten, men også at indtage et stort måltid lige inden sengetid.
  • Undgå at tænke på dine bekymringer og problemer, lige før du skal sove.
  • Undgå brug af sovemidler og husk, at et langvarigt forbrug af alkohol forstyrrer din søvn og ikke er en god løsning.
  • Respekter døgnrytmen.
  • Dyrk regelmæssig motion, dog ikke lige før sengetid.
  • Gå i seng på samme tid hver aften og stå op på omtrent samme tid hver dag, også i weekenden/ferierne.
  • Undgå stærkt lys, hvis du f.eks. skal på WC i løbet af natten.
  • Brug soveværelset til at sove i, ikke til arbejde.
  • Sørg for mørke, ro og en moderat temperatur i soveværelset.
  • Brug eventuelt en maske over øjnene og ørepropper.
  • Kig ikke på uret, hvis du vågner om natten. Det samme gælder mobilen…
  • Lær en afspændingsteknik, f.eks. ved at bruge filerne i kategorien Meditation og Mindfulness - brug den hvis du vågner.

Få en lang og ubrudt søvn

Velegnet til personer med varieret og et dårligt søvnmønster. Begynder du at tænke på opgaver du mangler at løse eller har du tankemylder og dermed svært ved at falde i søvn, lyt til denne lydfil så falder du hurtigt i søvn igen.

Soveteknik - indledningsøvelse

Har du svært ved at falde i søvn og komme ned i "gear", vil denne lydfil lære din hjerne et varigt mønster og er starten på kontrollen over, hvornår du vil falde i søvn. Når underbevidstheden har lært dette, så brug "soveteknik - vedligehold".

Soveteknik - vedligehold

Når du har trænet lydfilen "soveteknik - indledningsøvelse" kan du anvende denne korte lydfil til hurtigt at falde i søvn, og dermed vedligeholde din soveteknik. Denne teknik gør, at du på sigt ikke skal lytte til lydfilerne for at falde i søvn.

Powernap

Et lille hvil midt på dagen kan gøre underværker for dit sind. Ved et kontrolleret powernap opnår du mange vitale fordele. Det vigtige er, at hvilet ikke må overstige 20 minutters varighed, lydfilen er optimeret som et powernap.

Ny fil på vej

Barnet der gerne ville sove

Ny fil på vej

Stop tankemylder

Vi gør opmærksom på at vores lydfiler ikke må sidestilles med terapi eller psykiatrisk behandling.
Vi kan anbefale mange gode terapeuter i Danmark, hvis du vil have en privat session på en klinik.

Lev Livet Lettere når får bugt med søvnproblemer, så som afbrudt søvn...