skip to Main Content
+45 2480 9664 info@karmagi.dk Åbningstider: hverdage 9 - 16
Giv Dit Barn En Bedre Søvn – Det Forbedrer Indlæring Og Sociale Relationer

Giv dit barn en bedre søvn – det forbedrer indlæring og sociale relationer

Børn der ikke sover godt udvikler nemt problemer med indlæring og sociale relationer.
Vi ved fra søvnforskere, at hjernens grå masse ved god stabil nattesøvn ændres, således at der bogstaveligt talt bliver ”ryddet op” - dagens oplevelser bliver sat på plads.

Et studie viser, at f.eks. et ”pling” fra en Messenger-besked udløser en angst tilstand i hjernen - dette gælder for børn såvel som for voksne.

Vi har via vores netværk, klinik og vores App, flere eksempler på at 10-årige er online kl. 24.00 og kl. 02.00 om natten og der er stor sandsynlighed for at et sådant barn vil fortsætte den adfærd i voksenalderen.

Hvad er god søvn hygiejne?

  • Ingen spil på PC eller høj aktivitet de sidste par timer før sengetid.
  • Begræns sukkerindtaget: Sukker i slik, sodavand og kager bidrager til hyperaktivitet.
  • Lad være med at gøre en ”aktivitet” ud af det med at falde i søvn.
    Læs eventuelt en kort historie, som en del af en rutine.
  • Skulle dit barn have fået en uheldig vane med at stå op, så er det på med vanten: Fasthold at barnet skal sove i egen seng. Følg barnet tilbage i seng, sid eventuelt ved siden af men uden brug af historier og kommentarer.
    Tag IKKE din egen telefon med - stilhed, stilhed, stilhed…
  • Altså ingen mobil - hverken for mor eller far.
  • For børn under 11 år er anbefalingen 10,5 times søvn.
    For børn over 11 år anbefalingen 9,5 times søvn.

Lidt statistik fra nogle undersøgelser for børn i alderen 7-14 år:
I USA rapporterede forældrene at 45 % fik bedre karakterer ved et stabilt forbedret søvnmønster.
I samme undersøgelse blev 85 % af børnene i bedre humør.
33 % af forældrene mener at det elektroniske isenkram, har været årsagen til den dårlige nattesøvn.

Vores lydfiler udviklet til at forbedre børns nattesøvn, er ikke historiefortællinger.

Det er mentalprogrammer skabt til at barnets underbevidsthed bliver træt af gentagelser og ”opgiver”. Dermed bliver der sendt signaler til den aktive del af hjernen, som lige så stille ”lukker ned”. Musikken der er underlagt, har en frekvens af dvale (alfa rytme fra 7- 5 megahertz).

Under kategorien Børn, finder du lydfilerne "Sov roligt og trygt - 5-10 år" og "Sov igennem i egen seng 8-12 år".
Lad dit barn lytte til filerne hver dag i en kort periode, f.eks. én til 2 uger, hvorefter det så kun vil være nødvendigt lejlighedsvis i forhold til nattesøvn.

Læs også vores blog omkring søvn som gælder både for børn og voksne her...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *